"Ďalším dôvodom je skutočnosť, že na stavbe pracujú aj štátni
príslušníci iných krajín, ktorí sa musia po príchode na Slovensko
podrobiť 14-dňovej karanténe, a tento výpadok má zhotoviteľ problém
nahradiť. Zhotoviteľ sa už na niektorých objektoch stretáva s
nedostatkom zabezpečenia stavebných materiálov, a to aj zo zahraničia.
Na žiadosť o prerušenie prác na 14 dní sme dali súhlas s tým, že po
uplynutí tejto lehoty zhotoviteľa, ako aj stavebný dozor žiadame, aby
vyhodnotili aktuálnu situáciu a navrhli opatrenia. Doba prerušenia prác
nesmie mať dosah na lehotu sprejazdnenia hlavnej trasy diaľnice v
zmluvnej lehote výstavby," uviedla Michalová.
Ako ďalej povedala, zhotoviteľovi, ako aj stavebnému dozoru odporúčajú,
aby napriek redukcii kapacít dôkladne zvážili možnosť zachovania
redukovaných činností na kľúčových stavebných objektoch, ako sú tunel
Prešov, mosty a podobne.
"Zmluvy o diele predpokladajú zásah 'vyššej moci', ktorá môže
znemožniť alebo komplikovať zhotoviteľovi plniť zmluvné záväzky. Ak
požiada o prerušenie výstavby, tak NDS takejto požiadavke vyhovie. Vo
štvrtok (26. 3.) o prerušenie prác požiadal zhotoviteľ stavby D1 Hubová –
Ivachnová," povedala Michalová k situácii na ďalších stavbách
v rámci Slovenska s tým, že NDS vydala usmernenie pre jednotlivé stavby,
čo sa týka preventívnych opatrení šírenia nákazy ochorenia COVID-19.
Na ďalších úsekoch na Slovensku okrem dvoch spomenutých zatiaľ nebola
podľa Michalovej zastavená ani prerušená výstavba a práce naďalej
pokračujú.
"Z dôvodu ochrany zdravia našich zamestnancov a subdodávateľov sú
práce na stavbe utlmené. Niektoré práce však v obmedzenom režime
pokračujú, pretože technologické postupy nedovoľujú tieto práce úplne
zastaviť. Pri ich realizácii striktne dodržujeme všetky nariadenia
vyhlásené vládou, naším interným krízovým štábom a hygienické
opatrenia," uviedla pre TASR za združenie firiem hovorkyňa spoločnosti Eurovia SK Simona Tančáková.
Práce sa budú podľa jej slov snažiť v maximálnej miere obnoviť od budúceho týždňa. "Potrebovali
sme k tomu prijať rozsiahly balík opatrení, aby sme pri vykonávaní prác
ochránili našich zamestnancov. Je to najmä vybavenie pracovníkov
ochrannými rúškami, rukavicami, dezinfekčnými prostriedkami a podobne.
Taktiež sme museli prehodnotiť pracovné postupy a organizáciu prác tak,
aby sme minimalizovali styk viacerých osôb jednak pri samotnej práci,
ale aj pri presunoch na stavby, v šatniach, ubytovniach a podobne. To, v
akom rozsahu budú práce obnovené, závisí výrazne aj od toho, kedy sa
dostanú späť na pracovisko pracovníci zo zahraničia," vysvetlila Tančáková.
Na otázku, či stihnú termín dokončenia stavby, ako bol stanovený,
odpovedala, že v tejto chvíli je veľmi predčasné odhadovať dôsledky
mimoriadnej situácie na ich stavby a termíny.
Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh dlhý 7,87 kilometra má motoristom
slúžiť od leta 2021. Jeho súčasťou je tunel Prešov dlhý 2244 metrov
s jednosmernou premávkou v každej z dvoch rúr. Úsek diaľnice D1
Prešov, západ – Prešov, juh je priamym pokračovaním úseku D1 Svinia –
Prešov, západ, ktorý je už v prevádzke.
Projekt výstavby diaľničného úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh je
spolufinancovaný z Kohézneho fondu cez operačný program Integrovaná
infraštruktúra. Celkové oprávnené náklady projektu sú vo výške
327.432.328,08 eura bez DPH, z toho 278.317.478,82 eura bez DPH sú
zdroje Európskej únie a štát prispel zo svojho rozpočtu sumou
49.114.849,20 eura bez DPH.